Eiwitten zijn erg gezond voor je lichaam in vergelijking met koolhydraten, omdat de eiwitmoleculen veel groter en complexer zijn. Hierdoor gebruikt je lichaam meer energie om de eiwitten te verbranden. Er zijn veel verschillende soorten eiwit diëten, maar in principe zeggen ze allemaal hetzelfde: eet meer eiwitten en minder (enkelvoudige) koolhydraten. Veel mensen zweren bij hun eiwitdieet, dus zullen we hier de voordelen beschrijven. We leggen ook uit wat eiwitten precies zijn en doen en we kijken ook even snel naar de nadelen!

Tip: smakelijke eiwitrijke muesli, brood en pannenkoeken

 

Wat zijn eiwitten en waarom hebben we deze nodig?

Je lichaam heeft eiwitten nodig om organen, pezen en spieren aan te maken. Je kunt dus niet zonder. Er zijn verschillende soorten eiwitten en dus ook verschillend voedsel waar het vandaan komt. De kwaliteit van de eiwitten is ook een dingetje om bij stil te staan. De beste kwaliteit eiwitten komen van dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en zuivel (zonder toegevoegde suikers). Doordat de moleculen van eiwitten zo complex zijn, gebruikt je lichaam dus meer energie om deze te verbranden. Eiwitten worden ook langzamer verteerd dan bijvoorbeeld koolhydraten, dus zal je ook minder snel een hongergevoel hebben!

 

Een aantal voordelen van een eiwitdieet:

  • Geen hongergevoel meer doordat de eiwitten langer nodig hebben om verteerd te worden. Hierdoor wordt het ‘hongerhormoon’ ghreline onderdrukt en heb je dus veel minder trek.
  • Meer spiermassa. Ook al sport je misschien niet of weinig, eiwitten zorgen voor meer spiermassa.
  • Een egale en mooie huid.
  • Je voorkomt vreetbuien.

    Uitgelicht: geheel 100% glutenvrij eiwitdieet van Be-Slank

 

Maar wat zijn dan de nadelen?

  • Het aanhouden van een eiwitdieet voor een langdurige periode kan zorgen voor een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen. Voor een korte periode is een eiwitdieet prima, maar houdt er rekening mee dat je dit niet maandenlang vol kan houden zonder lichamelijke problemen te ervaren.
  • Een te hoge eiwitinname kan belastend zijn voor je nieren, omdat de afvalstoffen die ontstaan bij het verwerken van de eiwitten worden uitgescheiden via de nieren.
  • Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, gaat je lichaam in ketose. Dit kan zorgen voor een verzuring van je lichaam wat ervoor kan zorgen dat afvalstoffen neerslaan op nieren en gewrichten, wat kan leiden tot artrose en stijfheid in gewrichten en nierstenen.
  • Een ander probleem dat vaak voorkomt bij mensen die een eiwitdieet volgen, door een tekort aan vezels, is dat ze verstopt raken.
  • Ook zijn eiwit diëten vaak prijzig als je de maaltijdvervangers gebruikt.

Het eiwitdieet kan dus goed voor je werken, maar houdt er rekening mee dat er ook nadelen aanhangen waar je ook bij stil moet staan!